Проект на Наредба за реда за управление на горски територии, собственост на Община Сърница

МОТИВИ ЗА ПРИЕМАНЕ НА

Наредба за реда за управление на горски територии,

собственост на Община Сърница

 

На основание чл.28, ал.1 и ал.2 от Закона за нормативните актове Ви представяме следните Мотиви за приемане на нова Наредба за реда за управление на горски територии, собственост на Община Сърница

1. Причини, които налагат приемането:

Наредбата за реда за управление на горски територии, собственост на Община Сърница има за дел да уреди отношенията, които са свързани с реда за управление на горските територии, собственост на Община Сърница. За сега няма действащ подзаконов нормативен акт, който да урежда тази материя на територията на Община Сърница.

Решението за изработване на Наредба за реда за управление на горски територии, собственост на Община Сърница, е обусловено от необходимостта да бъдат прецизирани редът и условията за управление на горските територии, собственост на общината, с кратка, ясна и точна формулировка на разпоредбите съобразно нормативните актове от по-висока степен.

Проектът на Наредбата е основан на принципите за устойчиво, природосъобразно и многофункционално управление и стопанисване на горските територии, собственост на Община Сърница. Уредени са собствеността, правомощията, задълженията и отговорността на общината, свързани с управлението на горските територии, опазването, стопанисването и ползването на общинските горски територии с цел тяхното оптимално развитие.

Разписан е редът за разпореждането с горските територии, собственост на общината и управлението им. Естественото възобновяване и залесяване с дървесни и храстовидни видове, редът, условията и начините за възлагане изпълнението на дейности в горските територии на общината, редът и условията за ползването на дървесина и недървесни горски продукти., редът и условията за провеждането на сечи в горските територии – общинска собственост. Регламентира се защитата на горските територии, обхващаща мерки за превенция и борба с болести, вредители, пожари и други въздействия.

2. Целите, които се поставят:

Проектът на наредбата има за цел въвеждане на точна и ясна формулировка на понятията, както и постигане на пълнота в регламентацията на обществените отношения, предмет на наредбата. Цели се постигане на яснота, публичност и обективност при управление на горските територии, собственост на Община Сърница. Регламентирани са организацията по оперативното управление и контрола на дейностите в горските територии и законосъобразното провеждане на процедурите по управление и разпореждане с общинската собственост.  

3. Финансови и други средства, необходими за прилагането на новата уредба:

Проектът на предлаганата наредба няма да изисква допълнителни финансови или други средства.

4. Очаквани резултати от прилагането:

В резултата на прилаганото на новата наредба ще се постигне законосъобразно устойчиво стопанисване на общинските горски територии, поддържане и подобряване състоянието им, опазването и увеличаване на производството на дървесина и недървесни горски продукти, чрез природосъобразно стопанисване.

5. Анализ за съответствието с правото на Европейския съюз

Правното основание за приемане на наредба за реда за управление на горски територии, собственост на Община Сърница, е чл. 181, ал.6 от Закона за горите. Предлагания проект за наредба е съобразен с нормативните актове от по-висока степен – Закон за горите, Закон за общинската собственост, Закон за местното самоуправление и местната администрация, Закон за собствеността, Гражданско-процесуалния кодекс и Административно-процесуалния кодекс, които от своя страна са в унисон с Европейското законодателство.

Забележка:

Съгласно чл.26, ал.2 от Закона за нормативните актове, във връзка с чл.77 от АПК, в законоустановения 30 дневен срок от публикуване на настоящия проект на официалната интернет страницата на Община Сърница, се предоставя възможност на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проекта за Наредба за реда за управление на горски територии, собственост на Община Сърница на  e-mail: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. или писмено в деловодството в сградата на общинска администрация в гр.Сърница на адрес ул. ”Свобода” №20.

П Р О Е К Т !

Н А Р Е Д Б А

ЗА РЕДА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ГОРСКИ ТЕРИТОРИИ, СОБСТВЕНОСТ НА ОБЩИНА СЪРНИЦА

 

Раздел I

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл.1. (1). С наредбата се уреждат обществените отношения, свързани с управлението на общинските гори и горски територии, собственост на Община Сърница.

(2). Настоящата наредба се издава на основание в съответствие с чл.181, ал.6 от Закона за горите.

Чл.2. Наредбата има за цел да:

1. гарантира опазване на горите, собственост на Община Сърница;
2. законосъобразно и целесъобразно поддържане и подобряване състоянието на горите, собственост на Община Сърница;
3. гарантира и поддържан екосистемите, социалните и икономическите функции на горските територии, собственост на Община Сърница;
4. гарантира и увеличава производството на дървесина и недървесни горски продукти чрез природосъобразно стопанисване на горските територии, собственост на Община Сърница;
5. осигурява възможност за отдих на населението;

Чл.3. (1). Гори и горски територии са площите от землището на общината, отговарящи на условията на чл.2 от Закона за горите

(2). Горите и горските територии, собственост на Община Сърница, изпълняват следните основни функции:

1. защита на почвите, водните ресурси и чистотата на въздуха;
2. поддържане на биологичното разнообразие на горските екосистеми;
3. осигуряване на социални, образователни, научни, ландшафтни и рекреационни ползи за обществото;
4. защита на природното и културното наследство;
5. производство на дървесни и недървесни продукти;
6. регулиране на климата и усвояване на въглерода.

 

Раздел ІI

СОБСТВЕНОСТ

Чл.4. Общинска собственост на Община Сърница са горите и горските територии, които не представляват държавна и частна собственост и които:

1. са определени за общинска собственост по силата на закон;
2. правото на собственост върху които е възстановено на Община Сърница съобразно реституционни закони;
3. придобити чрез правна сделка или по друг придобивен способ, уреден в закон.

Чл.5. (1). Горите и горските територии, собственост на Община Сърница, са публична и частна общинска собственост.

(2). Публична общинска собственост са горите и горските територии, които са:

1. предоставени за управление от общината на държавни органи, институции или ведомства за изпълнение на функциите им, във връзка с отбраната и сигурността на страната, за извършване на здравни, образователни и хуманитарни дейности;
2. попадащи в най - вътрешния пояс на санитарно-охранителните зони на водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване и на водоизточниците на минерални води по Закона за водите;
3. попадащи в защитени територии по смисъла на чл.5, т.3, т.5 и т.6 от Закона за защитените територии;
4. включени в териториите за културно-историческа защита по Закона за културното наследство.
5. изрично определени от закон;
6. изрично определени от общински съвет.

(3). Частна общинска собственост са всички останали гори и горски територии, собственост на Община Сърница,

(4). Правото на собственост на Община Сърница върху гори и горски територии се удостоверява с един от следните документи:

1. акт за общинска собственост;
2. договор за придобиване правото на собственост;
3. ИАА, издаден от Общинска служба „Земеделие“ или Изпълнителна агенция по горите.

 

Придобиване и разпореждане с гори и горски територии, общинска собственост

Чл.6. (1). Разпореждането с гори и горски територии, собственост на Община Сърница, се извършва по реда, предвиден в Раздел II на Глава трета от Закона за горите като специален закон и при спазване на разпоредите на Закона за общинската собственост като общ закон.

(2). Разпоредителните сделки се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Пазарните цени на имотите и на вещните права се определят от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени по реда на чл.22, ал.3 от Закона за общинската собственост, освен в случаите по реда на чл.86 от Закона за горите или ако в друг закон е предвидено друго.

Чл.7. (1). Общината може да придобива гори и поземлени имоти в горски територии чрез покупка, замяна, дарение, делба, завещание или чрез други начини, определени в закон.

Чл.8. (1). Придобиването от общината на гори и горски територии се извършва след решение на общинския съвет.

(2). Въз основа и в изпълнение на решението, кмета на общината издава заповед и сключва договор за осъществяването на съответния вид сделка.

Чл.9. (1). Закупуването на гори и горски територии от общината се извършва чрез сключването на директен договор или провеждане на процедура – по преценка на общински съвет при приемането на решението за придобиване по чл.8, ал.1.

(2). При сключването на директен договор в решението си общинския съвет изрично посочва горския имот, който ще се придобива с пълния му номер съобразно действаща кадастрална карта, лицето продавач, цената на договора за покупко-продажба, както и приемането на евентуални тежести, с които е обременен имота по данни от Имотния регистър – ограничени вещни права, облигационни права и др.

Чл.10. (1). Общински съвет по своя преценка може да задължи кмета на общината да открие процедура за закупуването на гори и горски територии.

(2). Въз основа на решението на общинския съвет по ал.1 кметът на общината издава заповед за откриване на процедурата, в която се посочват:

1. общините и землищата, в които общината желае да закупи имоти;
2. условия за участие, основания за отстраняване и специални изисквания    (ако се определят такива);
3. пределна цена;
4. критериите за допускане на предложенията и избор на имотите - предмет на сделката;
5. методиката за оценка на допуснатите предложения;
6. срок за представяне на предложения;
7. условия за подаване на предложенията;
8. датата, мястото и часът на отваряне и разглеждане на предложенията;
9. начинът на плащане и евентуални обезпечения;
10. Други условия.

(3). Заповедта за откриване на процедурата се оповестява публично чрез публикуването ú на официалната интернет страницата на Община Сърница, във вестника на общината или друг регионален/национален вестник, чрез поставянето ú на информационните табла в сградата на общинска администрация и двете кметства или по друг подходящ начин (по преценка на административния орган, издаващ заповедта за откриване на процедура) в срок, не по-малък от един месец преди датата на разглеждане на предложенията.

(4). Заинтересуваните лица правят писмено предложение до кмета на общината, в което съобщават предложението си. В него се посочва предлаганата от продавача цена на имота и се прилагат:

1. документ за собственост, установяващ правото на собственост на участника върху предлагания имот;
2. скица на имота;
3. данъчна оценка на имота
4. извадка от горскостопанския план или програма за съответния имот

(5.) В деня, определен за разглеждане на предложенията, кметът на общината със своя заповед назначава комисия, която да разгледа получените предложения и направи класиране на участниците и определя за продавач класирания на първо място участник.

(6). За резултатите от своята работа комисията се изготвя протокол, който в срок от 3 работни дни от датата на подписването му от членовете ú се представя на кмета на общината за утвърждаване.

(7). Въз основа на класирането, посочено в утвърдения протокол по ал.6, кметът на общината сключва договор с определения продавач за продажбата на посочения в предложението му имот/имоти.

(8). След сключването на договора, общински съвет със свое решение определя вида собственост – публична общинска или частна общинска, съобразно предназначението на придобития имот.

Чл. 11. (1). Общината може да продава гори и горски територии - частна общинска собственост, по реда на Закона за общинската собственост, при спазване на разпоредбите на Закона за горите.

(2). Продажбата на гори и горски територии се извършва само при възникване на обективна необходимост от това, след посочване от общински съвет на причини по целесъобразност за извършването на продажбата и при зачитането на интересите на общината. Тези предпоставки задължително се посочват в решението на общинския съвет като мотиви към него.

(3). Продажбата на гори и горски територии се извършва чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, който се открива и провежда съобразно Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница.

Чл.12. (1). Продажбата на гори и горски територии - частна общинска собственост, се извършва без търг или конкурс в следните случаи:

1. на собственика на законно построена върху нея сграда;
2. когато продажбата се извършва между общината и държавата или между общини;
3. когато лицата, на които може да се извърши директна продажба, са определени в закон;
4. при прекратяване на съсобственост чрез продажбата на частта на общината на останалите съсобственици.

(2). Процедурата за продажба по ал.1 се осъществява съобразно Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница.

Чл.13. (1). Когато с влязъл в сила общ устройствен план е предвидена промяна на предназначението на горската територия за създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии, продажбата на бившите гори и горски територии се извършва след провеждането на търг или конкурс съобразно Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница.

(2).   Обособяването на поземлени имоти в горски територии, включени в общия устройствен план по ал.1, се извършва след влизането в сила на подробен устройствен план за съответната територия.

(3). Въз основа на влезлия в сила подробен устройствен план кмета на общината или оправомощено от него длъжностно лице предприема действия за отразяването на имотите в кадастралната карта.

Чл.14. (1). Общината може да заменя гори и горски територии - частна общинска собственост при спазване на ограниченията за извършване на замени съобразно Закона за общинската собственост и Закона за горите.

(2). Замяна по ал.1 може да се извърши само в случай че тя е:

1. способ за прекратяване на съсобственост върху горски територии между държавата, съответно общината и други съсобственици;
2. начин за изпълнение на задължения, произтичащи от международен договор;
3. необходима във връзка със строителството на обекти с национално значение по смисъла на Закона за устройство на територията или на национални обекти по смисъла на Закона за държавната собственост;
4. необходима във връзка със строителството на общински обекти от първостепенно значение по смисъла на Закона за устройство на територията, които са публична общинска собственост;
5. способ за промяна на собствеността върху съществуващи горски автомобилни пътища или части от тях между държавата, общини и горски сдружения;
6. между държавата и община или между общини;
7. в други случаи - при условия и по ред, определени в закон

(3). В случаите по ал.2, т.1 придобиваните от държавата или общината поземлени имоти вследствие на замяната трябва да граничат с горски територии - държавна, съответно общинска собственост.

(4). Не се допуска замяна на поземлени имоти в горски територии - частна държавна и общинска собственост, когато:

1. върху имотите, собственост на физически или юридически лица, са учредени ипотека или други вещни права;
2. разликата в стойността на имотите - предмет на замяна, определени по реда на наредбата по чл.86, ал.2 от Закона за горите, е по-голяма от 5 на сто;
3. имотите - предмет на замяна, са отдадени под наем или под аренда;
4. в резултат на замяната се разделят имоти - държавна или общинска собственост.

(5). В случаите по ал.2, т.2 – т.5 с договора за замяна се определя и срокът за изграждане на обекта или съоръжението. При неспазване на условията по договора същият се разваля по съдебен ред.

(6). Процедурата за замяна се осъществява съобразно разпоредбите на Закона за общинската собственост и Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница.

(7). След осъществяването на замяната, общински съвет определя вида собственост – публична общинска или частна общинска, на новопридобития имот.

Чл.15. Дарението на гори и горски територии, частна общинска собственост се извършва при условията, ограниченията и реда на Закона за общинската собственост и Закона за собствеността.

Чл.16. (1). Придобиването на гори и горски територии по завещание се извършва при спазването на разпоредбите на Закона за наследството и след изрично решение на общински съвет.

(2). След приемането на горите и горски територии по завещание, общински съвет определя вида собственост – публична общинска или частна общинска, на новопридобитите имоти.

(3). Когато със завещанието се създават задължения за общината, които са очевидно несъразмерими с придобития имот (като условия за приемането на завещанието), или имота е обременен с тежести, общински съвет следва да откаже придобиването на имота със свое решение, като уведоми държателя на завещанието и наследниците по закон на наследодателя. В предвидените от закона случаи за решението на общински съвет следва да се уведомят съответните държавни органи и лица.

Чл.17. Учредяването на ограничени вещни права върху гори и горски територии, собственост на Община Сърница, се извършва по реда на Закона за горите като специален закон и при спазване на разпоредите на Закона за общинската собственост като общ закон.

 

Промяна на предназначението на гори и горски територии

Чл.18. Промяната на предназначението на земеделски територии или нарушени територии по смисъла на Закона за устройство на територията в горски територии, се извършва по реда на Закона за опазване на земеделските земи, след решение на общинския съвет и при условията на чл.81 от Закона за горите.

Чл.19. (1). Допуска се промяна на предназначението на гори и горски територии - собственост на общината при условията на Закона за горите за:

1. площадки за изграждане на транспортни съоръжения (пристанища, летища, жп гари, автогари), промишлени предприятия и ферми за отглеждане на животни, риба и други водни животни, добив на подземни богатства, гробищни паркове, депа за отпадъци, насипи и хвостохранилища, електроцентрали, язовири, пречиствателни станции за питейни или отпадъчни води и други хидротехнически съоръжения, както и на площадкови енергийни обекти по смисъла на Закона за енергетиката;
2. трасета на линейни обекти, разположени върху повърхността на терена - пътища и железопътни линии, включително съоръженията към тях, водни канали;
3. създаване на нови или разширяване строителните граници на съществуващи урбанизирани територии в случаите, когато има действащи общи устройствени планове на общините или за части от тях, в които се намират имотите;
4. създаване или разширяване на отделни урегулирани поземлени имоти, за които има влязъл в сила:
а) подробен устройствен план - за реализиране на проекти за предоставяне на социални услуги - резидентен тип, и социални услуги от специализираните институции;
б) общ устройствен план - в останалите случаи;
5. национални обекти по смисъла на Закона за държавната собственост, обекти, свързани с националната сигурност и отбраната на страната, с опазването на околната среда, за изграждането на които има решение на Министерския съвет, както и изграждане на индустриални паркове по смисъла на Закона за индустриалните паркове и общински обекти от първостепенно значение по смисъла на Закона за устройство на територията;
6. изграждане на стълбове за лифтове и влекове, както и на основи на съоръжения от ветрогенераторни и фотоволтаични паркове;
7. изграждане на ски писти.

(2). Забранява се промяна на предназначението на поземлени имоти в горски територии за срок 20 години след опожаряването им. Забраната не се прилага, когато промяната на предназначението е свързана с:

1.отбраната или сигурността на страната;
2. изпълнението на инвестиционни проекти, одобрени с решение на Министерски съвет;
3. изпълнение на инвестиционни проекти за нужди на общината, одобрени с решение на общинския съвет.

(3). Промяна на предназначението се извършва по реда на Закона за горите и Закона за устройство на територията в предвидете случаи.

Чл.20. (1). Строителство в горските територии без промяна на предназначението се допуска само за изграждане на:

1. стълбове за телекомуникационно оборудване, радио и телевизионно разпространение, съобщителни линии, безжичен интернет и други съоръжения на техническата инфраструктура;
2. сгради и съоръжения, свързани с управлението, възпроизводството, ползването и опазването на горите и дивеча, независимо от тяхната собственост:
а) автомобилни горски пътища;
б) заслони за обществено ползване;
в) ферми за отглеждане на дивеч, риболюпилни и рибарници;
г) посетителски и информационни центрове, които не включват помещения за постоянно или временно обитаване;
д) горски и ловни кантони, които не включват помещения за постоянно или временно обитаване;
е) контролни горски пунктове, които не включват помещения за постоянно или временно обитаване, както и съоръжения за опазване на горите от пожари;
ж) зооветеринарни и биотехнически съоръжения;
3. станции и стълбове на съществуващи лифтове и влекове, които са търпими строежи по Закона за устройство на територията, включително за нуждите на основен ремонт, реконструкция, подмяна и/или модернизация - за срок до 20 години;
7. съоръжения и обекти за реставрация и адаптация на недвижими археологически културни ценности.

(2). Строителството на обекти по ал.1 се разрешава при условията и по реда на Закона за устройство на територията и след предоставяне на съответните разрешения по реда на Закона за общинската собственост.

(3). Собствениците и ползвателите на имоти в горските територии или граничещи с такива не могат да възпрепятстват извършването на ремонти и реконструкции на горски пътища.

(4). Не се смята за строителство изграждането на:

1. временни горски пътища, временни въжени линии и складове за дървесина;
2. техникоукрепителни съоръжения за борба срещу ерозията и пороите;
3. временни пожаронаблюдателни кули;
4. ловно- и рибностопански съоръжения;
5. архитектурни елементи за обслужване на отдиха и туризма;
6. съоръжения, осигуряващи опазването на културни ценности;
7. стационари за мониторинг.

 

Отдаване под наем и под аренда

Чл.21. (1). Поземлени имоти в горски територии общинска собственост могат да бъдат предоставени за временно ползване под наем или под аренда при условията и по реда, определен в Глава трета, Раздел ІІІ от Закона за горите.

(2). Поземлени имоти в горски територии - общинска собственост, могат да се отдават под наем или под аренда, при условие, че не се променят функциите на територията, не се възпрепятства осъществяването на други дейности в нея и не се увреждат почвите.

(3). Поземлени имоти в горски територии - общинска собственост, предоставени под наем или под аренда, не могат да се пренаемат или преарендуват, както и да се ползват съвместно по договор с трети лица.

(4). Поземлените имоти в горски територии общинска собственост, предоставени под наем или под аренда, се ползват само за дейностите, за които са предоставени.

(5). Поземлени имоти в горски територии общинска собственост се отдават под наем в случаите, когато за ползването на имота не е необходимо да се променя начинът на трайно ползване на територията.

Чл.22. (1). Поземлени имоти в горски територии общинска собственост могат да бъдат предоставени под наем или аренда след решение на общински съвет и провеждането на търг или конкурс в съответствие със Закона за общинската собственост и Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница.

(2). Поземлени имоти в горски територии - държавна и общинска собственост, могат да се отдават под наем от кмета на общината след решение на общинския съвет, без провеждане на търг:

1. на юридически лица с нестопанска цел, определени за осъществяване на общественополезна дейност - за осъществяване на техните нестопански дейности;
2. когато територията се отдава под наем за срок, по-кратък от една година;
3. за поставяне на преместваеми обекти, необходими за изпълнение на дейностите по сключени дългосрочни договори по чл.100 и чл.116 от Закона за горите;
4. за поставяне на преместваеми санитарни и складови помещения, необходими за аквакултури и свързаните с тях дейности за обекти, регистрирани в интегрираната информационна система на Българската агенция по безопасност на храните – на лица, които са собственици или имат предоставени права за ползване на обекти и съоръжения за развъждане и отглеждане на риба и други водни организми, регистрирани са по чл.25 от Закона за рибарството и аквакултурите и имат разрешително по чл.46, ал.1, т.2 от Закона за водите – за срока на това разрешително, но не по-дълъг от 10 години; в този случай предоставената площ не може да бъде по-голяма от един декар.

(3). Отдаването под наем на поземлени имоти в горски територии - общинска собственост, по реда на ал.2 се извършва по цени не по-ниски от базисните наемни цени, определени за съответния вид имоти по Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница.

(4). Срокът за отдаване под наем на поземлените имоти в горски територии - общинска собственост, не може да бъде по-дълъг от 10 години.

Чл.23. (1). Когато под наем се отдават имоти в горски територии – общинска собственост, които съгласно горскостопанския план са пасище, ливада или поляна, срокът на договора за наем е не по-малко от 5 години. До участие в търг се допускат кандидати, които отговарят едновременно на следните условия:

1. са собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни по смисъла на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи;
2. обектите са регистрирани в интегрираната информационна система на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ);
3. обектите са регистрирани на територията на общината, в която попадат имотите, предмет на търга.

(2). Областната дирекция на БАБХ предоставя служебно извлечение от интегрираната система за животновъдните обекти за територията на съответната община.

(3). Алинея 1 не се прилага, когато под наем се отдават имоти за спортни дейности или се предоставят площи до един декар.

(4). За свободните площи, останали след отдаването под наем при условията на ал.1 и ал.3, се прилага редът по чл.22.

Чл.24. (1). При сключване на договор за наем на поземлен имот в горска територия общинска собственост, за срок по-дълъг от три години, общината писмено уведомява съответната регионална дирекция по горите.

(2). Изискването по ал.1 се прилага и в случаите на прекратяване на договора.

Чл.25. Ползването на дървесина не може да бъде предмет на договор за наем на поземлен имот в горска територия общинска собственост.

Чл.26. (1). Поземлените имоти в горските територии общинска собственост, могат да бъдат предоставени за временно ползване чрез аренда, когато ползването е свързано с промяна на начина на трайно ползване на територията.

(2). Обект на договора за аренда могат да бъдат и съществуващите в съответния имот сгради, машини и съоръжения, обслужващи дейностите по договора.

(3). Поземлени имоти в горски територии - общинска собственост, могат да бъдат предоставени за временно ползване чрез аренда след провеждане на търг. Заповедта за откриване на търга се издава от кмета на общината след решение на общинския съвет. Търгът се провежда в съответствие с Закона за общинската собственост и Наредбата за реда за придобиване, разпореждане и управление на общинското имущество на Община Сърница

(4). Срокът на договора за аренда не може да бъде по-дълъг от 30 години.

(5). Арендодателят предприема действия за отразяване на промяната на начина на трайно ползване на територията в кадастралната карта, съответно в картата на възстановената собственост след сключването на договора, съответно след неговото прекратяване.

(6). Текущото поддържане на обекта на договора, включително на жилищните и стопанските постройки, пътищата, канавките, напоителните и отводнителните системи и на другите обслужващи обекта на договора съоръжения и ограждения, е за сметка на арендатора.

(7). Арендаторът е длъжен да застрахова съществуващите в съответния имот сгради, машини и съоръжения, обслужващи горскостопанските дейности, които са обект на договора.

Чл.27. (1). При сключване на договор за аренда на поземлен имот в горска територия общинска собственост, общината писмено уведомява съответната регионална дирекция по горите.

(2). Изискването по ал.1 се прилага и в случаите на прекратяване на договора.

Чл.28. (1). Добивите, получени от отдадените под аренда поземлени имоти в горски територии, в резултат на дейността, за която е сключен договорът, са собственост на арендатора.

(2). Не може да бъде предмет на договора за аренда ползването на дървесина и недървесни горски продукти с изключение на такива, създадени в резултат на дейността на арендатора, за която е сключен договорът.

 

Раздел ІІI

СТОПАНИСВАНЕ НА ОБЩИНСКИТЕ ГОРСКИ ТЕРИТОРИИ

Чл.29. (1). Стопанисването на горските територии, собственост на Община Сърница, се извършва в съответствие с разпоредбите на Глава четвърта от Закона за горите и обхваща дейностите по залесяване, защита срещу ерозия и провеждане на сечи в горите в условията на Наредба № 8 от 5.08.2011г. за сечите в горите.

(2). Горите се стопанисват като високостъблени, издънкови за превръщане в семенни и нискостъблени.

(3). Високо стъблените гори се стопанисват по начин, запазващ семенния им произход.

(4). Издънковите за превръщане в семенни гори се стопанисват по начин, осигуряващ превръщането им в семенни.

(5). Нискостъблените гори се стопанисват по начин, осигуряващ издънковото им възобновяване.

(6). Не се стопанисват като гора:

1. плантации за коледни елхи и зеленина;
2. плантации от дървесни или храстови видове, създадени с цел ускорено производство на биомаса;
3. насаждения за производство на плодове;
4. плантации от бързорастящи горскодървесни видове, създадени върху земеделски земи или урбанизирани територии, с кратък срок на отглеждане с цел производство на специална дървесина;

Чл.30. (1).Залесяването обхваща дейностите по създаване на гори;

1. събиране, добив и производство на горски репродуктивни материали;
2. подготовка на почвата за засаждане;
3. попълване, отглеждане, инвентаризация на културите;
4. подпомагане на естественото възобновяване.

(2). За залесяване се използват подходящи за съответния тип и условия на месторастене дървесни и храстови видове, като с предимство се ползват местни видове.

(3). Забранява се залесяването:

1. с дървесни и храстови видове, които не са посочени в областните планове за развитие на горските територии, в горскостопанските планове и програми, както и с видове, забранени в плановете за управление на защитените територии и защитените зони;
2. върху поляни и ливади в горските територии, освен в случаите на защита срещу ерозия и порои;

(4). Горските разсадници, в които се произвеждат фиданки за залесяване в горски територии, се регистрират в съответната регионална дирекция по горите.

(5). Залесяването и защитата на горските територии срещу ерозия и порои се извършват в съответствие с утвърдения Горскостопански план на Община Сърница и годишните програми за управление на горските територии на Община Сърница.

(6). Залесяването се извършва въз основа на технологични планове за залесяване.

(7). Когато в резултат на бедствия, пожари и каламитети е необходимо залесяване на горската територия, което не е предвидено в утвърдения горскостопански план или програма, то се извършва само въз основа на технологичен план за залесяване.

Чл.31. (1). Сечищата и пожарищата в горски територии, общинска собственост, които не могат да бъдат възобновени по естествен път до три години от изсичането или изгарянето им при пожар, се залесяват от общината им до две години след изтичането на тригодишния период.

(2). Когато в горскостопанския план или програма, или в план-извлечение за промяна на вида на сечта и възобновяването е предвидено възобновяване по изкуствен начин, залесяването се извършва в срок до три години от изсичане на насаждението.

Чл.32. (1) Защитата на горските територии срещу ерозия и порои обхваща дейностите, свързани с предпазване изнасянето на фини фракции от застрашената почва, за подържане на почвеното плодородие, чрез ограничаване или намаляване на повърхностния воден отток, предпазване на най-горния слой от ветрова ерозия и осигуряване на възможност за развитие на растителност, включително чрез създаване на технически съоръжения.

(2) Защитата на горските територии срещу ерозия и порои, както и строежът на укрепителни съоръжения се извършват при условията и по реда на Наредбата за защита на горските територии от ерозии и порои и строеж на укрепителни съоръжения.

Чл.33. (1). Сечите се провеждат за възобновяване, отглеждане и подобряване състоянието на горите и за постигане на целите, заложени в горскостопанските планове и програми или план-извлечение. Сечите се извършват съгласно Глава четвърта, Раздел трети от Закона за горите.

(2). Сечите в горските територии общинска собственост се провеждат въз основа на писмено позволително по образец, издадено от оправомощено от кмета на общината лице с висше лесовъдско образование, регистрирано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика.

(3). Позволителното за сеч се издава на лице, вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика.

(4). Лицето по ал.З, на което е издадено позволителното за сеч, носи отговорност и упражнява контрол по извършването на добива на дървесина до освидетелстване на сечището.

(5). В срок от 30 дни след приключване на сечта, лицето, издало позволителното за сеч, съставя протокол за освидетелстване на сечището. Протоколът се подписва и от лицето, на което е издадено позволителното за сеч.

(6). Протокол за освидетелстване на сечището се съставя и в случаите, когато до края на календарната година сечта в насаждението не е приключила.

(7). Срокът по ал.5 може да бъде удължен при наличие на обстоятелства, възпрепятстващи проверката на сечището. Удължаването се извършва след писмено съгласуване от Регионална дирекция по горите Пазарджик.

 

Раздел ІV

ПОЛЗВАНЕ НА ДЪРВЕСИНА И НА НЕДЪРВЕСНИ ПРОДУКТИ

Чл. 34. (1). Ползването на дървесина от горските територии представлява добивът на дървесина и/или разпореждането с нея.

(2). Добивът на дървесина от горските територии се извършва от държавните горски стопанства, държавните ловни стопанства, учебно-опитните горски стопанства или от търговци, регистрирани в публичния регистър по чл. 241, ал. 1, с изключение на случаите, когато:

1. добивът се извършва самостоятелно от физически лица в собствените им гори;
2. добивът се извършва от физически лица, закупили стояща дървесина на корен за лична употреба от държавни или общински гори без право на продажба.

(3). Добивът на дървесина от физически лица за собствени нужди от общински гори се осъществява по реда на чл.111 от Закона за горите.

(4). За администрирането на процеса по създаването на списъци по реда на чл.111, ал.6 от Закона за горите и съгласуването им с държавните горски стопанства, кмета на общината приема вътрешна методология в съответствие с разпоредите на Закона за горите.

Чл.35. (1). Ползването на дървесина от горските територии общинска собственост, е възмездно.

(2). Ползването на дървесина от горските територии общинска собственост, се осъществява по един от следните начини:

1. чрез продажба на стояща дървесина на корен;
2. чрез добив и продажба на добита дървесина.

(3). Ежегодно общински съвет със свое решение определя начините за ползването на дървесина от горски територии общинска собственост чрез способите по ал.2, както и пределните цени за добив и минималните цени за продажба на добитата дървесина.

(4). Процедурите за добив и продажба се осъществяват в съответствие със Закона за горите и Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървесни горски продукти

Чл.36. (1). Ползването на недървесни горски продукти е добивът на смола, борина, сено, кори, лико, семена, гъби, лечебни и ароматни растения или части от тях, лишеи и мъхове, горски плодове, зеленина, коледни елхи, листников фураж, улов на животни, които не са дивеч, както и разпореждането с тях. Ползването на недървесни горски продукти, се осъществява в съответствие с разпоредбите от Глава пета, Раздел II на Закона за горите.

(2). Ползване на недървесни горски продукти, когато представлява стопанска дейност, се извършва само ако това е предвидено в утвърден горскостопански план.

(3). Ползването на лечебни растения се урежда по реда на Закона за лечебните растения.

(4). Ползването на недървесни горски продукти от горските територии на Община Сърница се извършва, без да се нарушават правата на общината и трети лица и разпоредбите на действащата нормативна уредба.

(5). Ползването на гъби, горски плодове, лечебни и ароматни растения или части от тях от горските територии, когато не представлява стопанска дейност, се извършва безвъзмездно и свободно.

 

Раздел V

ПАША В ГОРСКИТЕ ТЕРИТОРИИ

Чл.37. (1). Пашата на селскостопански животни в горските територии на общината се извършва в съответствие с разпоредбите от Глава пета, Раздел III на Закона за горите.

(2). Пашата на селскостопански животни в горски територии общинска собственост се извършва след заплащане на цена за календарната година, определена с решение на общинския съвет.

(3). Кметът на общината издава заповед, в която се посочва в кои територии е забранена пашата на селскостопански животни, като се спазват и условията по ал.4. Заповедта се обявява в сайта на общината и на видно място в сградата на общината и кметствата.

(4). Забранява се:

1. пашата в горски територии на селскостопански животни без пастир;
2. пашата в поройните и ерозираните горски територии, дендрариумите, одобрените и регистрираните източници за производство на горски репродуктивни материали и в горските разсадници;
3. пашата в горските култури и младите насаждения от семенен произход и в издънковите насаждения, докато достигнат височина 3 м;
4. пашата в горски територии, в които е започнало или е възможно естественото им възобновяване;
5. нощната паша в горските територии;

 

Раздел VI

ЗАЩИТА НА ГОРСКИТЕ ТЕРИТОРИИ

Чл.38. Защитата на горските територии, собственост на Община Сърница, обхваща мерките за превенция и борба с болести, вредители, пожари и други абиотични въздействия. Тя се осъществява по реда на Глава шеста от Закона за горите.

Чл.39. (1) Защитата на горските територии от болести, вредители и други повреди осигурява създаването и отглеждането на здрави, устойчиви и високопродуктивни гори, и се извършва чрез:

1. профилактични и карантинни мероприятия;
2. провеждане на наблюдения, обследвания и сигнализация за появата, развитието и разпространението на причинителите на болести, насекоми, плевели и други вредители;
3. оценка и мониторинг на въздействието на абиотични и биотични фактори върху състоянието на горскодървесната растителност;
4. провеждане на растителнозащитни мероприятия и борба с вредителите, включваща биологични, химични, физико - механични и интегрирани методи и средства.

(2) Защитата на горските територии от болести и вредители, и други повреди се организира и осъществява от общината за нейна сметка, освен в случаите на масово развитие на болести или каламитети в горските територии, когато защитата се организира и контролира от лесозащитните станции за сметка на държавния бюджет.

(3) Дейностите по защита в общинските горски територии, могат да се възлагат на държавните предприятия по чл.163 от Закона за горите, или на лесозащитните станции след решение на общински съвет.

Чл.40. Мерките и мероприятията за защита на горските територии от пожари се планират чрез изготвянето на план, който се одобрява от общински съвет, и са задължителни за изпълнение.

Чл.41. (1). Ежегодно, по предложение на директора на Регионалната дирекция по горите, областният управител със заповед определя пожароопасен сезон в горските територии за областта.

(2). Кмета на общината незабавно след получаването ú я оповестява публично на интернет страницата на общината и по друг подходящ начин.

(3). Въз основа на заповедта на областния управител или при наличие на обективни предпоставки кмета на общината може с отделна своя заповед да въведе допълнителни мерки и мероприятия за защита на горските територии, собственост на общината, от пожари. Мерките и мероприятията се посочват изрично в заповедта. Същата се оповестява публично на интернет страницата на общината и по друг подходящ начин

(4). Физически лица, преминаващи или пребиваващи в горски територии, са длъжни да спазват пожарна безопасност.

Чл.42. Кметът на общината след решение на общински съвет създава доброволни формирования за гасене на горски пожари по реда на Закона за защита при бедствия и Наредбата за реда за създаване и организиране на дейността на доброволните формирования за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях.

 

Раздел VІI

ДОСТЪП ДО ГОРИТЕ НА ОБЩИНАТА

Чл.43. (1). Достъпът до горите на общината се осъществява при условията и по ред, определени в Глава седма от Закона за горите.

(2). Достъпът до горските територии е свободен, на собствен риск, при спазване указанията на горската администрация и собственика на горската територия, освен в случаите, предвидени в Закона за горите.

(3). Товарни превозни средства и пътни превозни средства с животинска тяга могат да се движат в горските територии и по горските пътища само във връзка с изпълнение на горскостопански, селскостопански и ловностопански дейности, като обстоятелството, че превозното средство ще се ползва за изпълнение на тези дейности се удостоверява с документ, издаден без заплащане на такса от кмета на общината освен в случаите по чл.148, ал.1, т.1-т.3, където разрешението се издава от съответните органи.

(4). Движението на превозните средства по ал.3, когато не е свързано с изпълнение на горскостопански, селскостопански или ловностопански дейности, е допустимо само когато:

1. е дадено разрешение за това от директора на регионалната дирекция по горите или от оправомощено от него длъжностно лице, или
2. е по пътища и трасета, които са специално обозначени за такива цели.

(5). Собствениците или ползвателите на имоти, за чието ползване е необходимо преминаването с товарни превозни средства и пътни превозни средства с животинска тяга по горски пътища, получават разрешение за движение по конкретните пътища от кмета на общината.

(6). Документите за достъп на превозните средства са:

1. със срок на действие до приключване на съответната горскостопанска, селскостопанска и ловностопанска дейност;
2. безсрочни - за собствениците или ползвателите на имоти по ал. 4.

(7). В общинска администрация в срок до една година от издаването на разрешенията по преходните алинеи се съхраняват същите.

(8). По искане на кмета на общината директорът на Регионалната дирекция по горите със заповед може да определи горски пътища, за които движението на пътни превозни средства е свободно.

(9). След издаване на заповед по ал.8, общината е длъжна за своя сметка да обозначи съответните пътища и да осигури тяхната текуща поддръжка и ремонт.

(10). Управлението на велосипеди, както и ездата в гората са разрешени само по горските пътища и по обозначените за целта трасета.

(11). Собствениците и ползвателите на имоти в горските територии или граничещи с такива не могат да ограничават достъпа до горските пътища, включително чрез ограждане или по друг начин, ограничаващ свободното им ползване.

(12). Организирани обществени или спортни мероприятия в горските територии, както и в територии, които граничат с такива, могат да се провеждат след получаване на разрешение от директора на съответната Регионална дирекция по горите.

(13). Товарните превозни средства, транспортиращи дървесина и недървесни горски продукти, както и мобилните обекти по чл.206 от Закона за горите трябва да бъдат снабдени с изправни и функциониращи устройства за позициониране и проследяване на движението им (GPS).

 

Раздел VIII

УПРАВЛЕНИЕ НА ГОРСКИ ТЕРИТОРИИ - СОБСТВЕНОСТ НА ОБЩИНИ

Чл.44. (1). Управлението на горските територии, собственост на Община Сърница, се осъществява:

1. от общинска горска структура, организирана в една от следните форми:
а) структурно звено в администрацията на общината;
б) търговско дружество, в което общината е едноличен собственик на капитала;
в) общинско предприятие по смисъла на Закона за общинската собственост;
2. от държавните горски стопанства и държавните ловни стопанства въз основа на договор;
3. от физически лица или търговци, вписани в публичните регистри по чл.235 и чл.241 от Закона за горите, въз основа на договор.

(2). Изборът на формата на управление по ал.1, както и на лицата по ал.1, т.3 се определя с решение на общинския съвет.

(3). В едномесечен срок от избора на формата на управление по ал.1 кметът на общината писмено уведомява за това регионалната дирекция по горите.

(4). За ръководител на общинска горска структура се назначава лице, което отговаря на изискванията за директор на държавно горско стопанство и е вписано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика.

(5).  Промяна на определената форма на управление по ал.1 се извършва с решение на общинския съвет.

 

Раздел IX

ОПАЗВАНЕ НА ГОРСКИТЕ ТЕРИТОРИИ НА ОБЩИНАТА

Чл.45. (1). Опазването на горските територии обхваща действията по предотвратяване и установяване нарушения на разпоредбите на Закона за горите и на тази наредба.

(2). Опазването на горските територии се извършва в съответствие с разпоредбата на чл.188, ал.1, т.З и ал.З от Закона загорите в условията на чл.190 от Закона за горите, като кмета на общината може да назначава лица за предотвратяване и установяване на нарушения в горските територии, собственост на общината и/или попадащи в землището на общината

(3). Служителите на Министерството на вътрешните работи, със съдействието на служителите и лицата назначени по ал.2 предприемат действия за предотвратяване и разкриване на престъпления, свързани с дейностите в горските територии.

(4). Функциите по опазване на горските територии по ал.2  се възлагат на лица с лесовъдско образование. Техните задължения и права са описани в Глава тринадесета, Раздел първи от Закона за горите и Наредба № 1 за защита на горските територии от 30.01.2012 год., и включват:

1. опазване на поверените им  горски територии от незаконни ползвания и увреждания;
2. следене за спазване на правилата за сеч и другите ползвания от горите, опазването на съоръжения, сгради, гранични знаци и обекти;
3. проверка на всички документи за сеч, паша, лов и други ползвания от горите;
4. следене за опазване на противопожарните правила, а при пожар предприемане на действия за неговото ограничаване и потушаване;
5. следене за появата на болести, вредители и други повреди;
6. опазване на защитените видове животни и растения и следене за опазване на режима на защитените територии и защитени зони;
7. незабавно сигнализиране на органите на Министерството на вътрешните работи при установяване на данни за извършване на престъпления, свързани с дейностите в горите, и осъществяване на съдействие за тяхното разкриване;
8. издаване на предписания при констатиране на пропуски и нарушения;
9. издаване на разпореждания за спиране и прекратяване на дейности при констатиране на нарушения в горските територии;
10. задържане на вещите - предмет на нарушения, както и вещите, които са послужили за тяхното извършване;
11. незабавно уведомяване на органите по Закона за устройство на територията за извършване на незаконно строителство в горските територии;
12. спиране на превозни средства, които превозват дървесни и недървесни горски продукти, за проверка на техния произход;

(5). При изпълнение на задълженията си лицата по ал.2 се легитимират със служебни карти.

(6). Лицата, изпълняващи функции по опазване на горските територии общинска собственост, имат право да носят и употребяват за служебни цели служебно дълго и късо оръжие за охрана и лично късо нарезно оръжие.

(7). При изпълнение на служебните си задължения, ръководителят на горската структура и лицата назначени за опазване на горските територии общинска собственост, носят униформено облекло и отличителни знаци, които не могат да се преотстъпват

(8). Служителите, назначени за опазване на горски територии общинска собственост имат правомощията по ал.4, т.1-т.8 и т.12 от Закона за горите и извън поверените им за опазване горски територии на територията на цялата община.

 

Раздел Х

АДМИНИСТРАТИВНО-НАКАЗАТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ 

Чл.46. (1). За предотвратяване и преустановяване на административните нарушения по Закона за горите и на вредните последици от тях, кметът на общината със заповед налага принудителни административни мерки по реда на чл.253, ал.4 от Закона за горите, като може да спира дейности и строителство в горските територии, собственост на Община Сърница, при констатиране в тях на нарушения по реда на Закона за горите, подзаконовите актове по прилагането му и тази наредба.

(2). В заповедите по ал.1 се дават и предписания за предотвратяване и отстраняване на вредните последици от допуснатите нарушения.

(3). Принудителните административни мерки по ал.1 се прилагат за срок до отстраняване на нарушението.

(4). Заповедите за прилагане на принудителните административни мерки подлежат на незабавно изпълнение.

(5). Приложените принудителни административни мерки могат да се обжалват по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Чл.47. (1). Нарушенията по Закона за горите, подзаконовите актове по прилагането му и настоящата наредба се установяват с актове на изрично оправомощени от кмета на общината лица, които се съставят и връчват по реда на ЗАНН.

(2). Актовете за установените административни нарушения и съпътстващите ги документи се представят с писмен доклад в 7- дневен срок от датата на съставянето им на кмета на общината.

Чл.48. (1). Наказателните постановления се издават от кмета на общината или упълномощено от него длъжностно лице, като се съставят и връчват по реда на ЗАНН.

(2). За всички неуредени въпроси по издаването на актовете за установяване на административни нарушения и налагане на административни наказания се прилагат разпоредбите на ЗАНН.

Чл.49. (1). Вида на нарушенията и размерът на глобите и имуществени санкции по Закона за горите и тази наредба да изрично определени в Глава Осемнадесета, Раздел ІІ „Административно наказателни разпоредби” от Закона за горите, като тази наредба препраща към тях.

(2). При плащане на наложената глоба или на имуществената санкция в 30-дневен срок от издаването на наказателното постановление лицето дължи 70 на сто от размера на глобата, съответно на имуществената санкция.

(4) Вещите, послужили за извършване на нарушение, както и вещите, предмет на нарушението, се отнемат с наказателно постановление, издадено от кмета на общината, в полза на общината независимо от собствеността им.

(5) Сумите от наложените глоби и от продажбата на отнети вещи в полза на общината, се внасят в бюджета на Община Сърница.

 

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

§1. (1) Настоящата наредба се приема на основание чл.181, ал.6 от Закона за горите.

(2) Настоящата наредба се приема с Решение № ………………..г. на Общински съвет Сърница и влиза в сила от 01.11.2024г.

§2. За неуредените в настоящата наредба въпроси се прилагат съответните разпоредби на действащите в Република България нормативни актове. Наредбата подлежи на промяна при настъпили изменения в действащото законодателство, касаещо общински горски територии.