Мотиви за приемане на Етичен кодекс
на общинските съветници при Общински съвет Сърница
1. ОБОСНОВКА ЗА КОНКРЕТНАТА НЕОБХОДИМОСТ ОТ ПРИЕМАНЕ НА КОДЕКСА
Във връзка с влезлите в сила промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация, обнародвани в „Държавен вестник“, брой 38 от 09.05.2025г., Общински съвет Сърница е задължен да приеме Етичен кодекс на общинските съветници и да създаде постоянно действаща Етична комисия.
Тези изменения, заложени в чл. 21, ал. 4 и чл. 48, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, имат за цел да повишат прозрачността и отчетността в работата на местната администрация. Приемането на кодекса и създаването на комисията са ключови стъпки за гарантиране на почтеност и ефективно управление, както и за постигане на съответствие с действащото законодателство.
Етичната комисия ще има важната задача да контролира и да гарантира ефективното прилагане на кодекса, като по този начин ще допринесе за изграждането на по-добро управление и повишаване на общественото доверие в Общинския съвет.
2. ЦЕЛ НА КОДЕКСА
Предложеният проект на Етичен кодекс на общинските съветници на Общински съвет Сърница е разработен с основна цел да отговори на съвременните обществени очаквания за прозрачност, отчетност и почтеност в местното самоуправление. Този акт е насочен към утвърждаване на висши стандарти на поведение, съответстващи на европейските практики за етика в публичния сектор. Кодексът ще осигури единна нормативна рамка за поведението на всички общински съветници, независимо от тяхната политическа принадлежност, като въвежда следните основни принципи: добросъвестност и почтеност, безпристрастност, уважение, конфиденциалност. Това е в интерес както на самите съветници, така и на гражданите, които представляват. Кодексът ще служи като общ пътеводител за всички общински съветници, независимо от тяхната политическа принадлежност.
3. ФИНАНСОВИ СРЕДСТВА, НЕОБХОДИМИ ЗА ПРИЛАГАНЕТО НА КОДЕКСА
За прилагане на проект на Етичен кодекс на общинските съветници при Общински съвет Сърница не са необходими допълнителни финансови средства.
4. ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ
Приемането на Етичен кодекс е необходимост за ефективното и модерно управление. Утвърждаването на ясни етични норми ще повиши доверието на гражданите в институцията на местното самоуправление, което е от съществено значение за изграждането на силна и легитимна местна власт. Кодексът ще дефинира ясни граници на поведение, което ефективно ще предотвратява възникването на конфликти и ще защитава както публичния, така и личния интерес на съветниците от неправомерни обвинения. Прилагането на принципите на почтеност, прозрачност и безпристрастност ще допринесе за по-добро управление на публичните ресурси и за вземане на обосновани и справедливи решения. Той е инструмент, който ще утвърди честта и престижа на местната власт, като гарантира, че всички действия и решения се вземат в съответствие с най-високите морални и професионални стандарти.
Тези очаквани резултати са в пряко съответствие с последните изменения в Закона за местното самоуправление и местната администрация, обнародвани в брой 38 на „Държавен вестник“ от 09.05.2025 г. и влезли в сила на 13.05.2025 г.
5. АНАЛИЗ ЗА СЪОТВЕТСТВИЕ С ПРАВОТО НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
Настоящият проект на Етичен кодекс на общинските съветници при Общински съвет Сърница е в съответствие с европейското законодателство, спазвайки в пълнота разпоредбите и целите на националното и местно законодателство.
Забележка:
Съгласно чл.26, ал.2 и ал.3 от Закона за нормативните актове, във връзка с чл.77 от АПК, се предоставя възможност в 30 дневен срок от публикуване на настоящото предложение на Интернет страницата на Община Сърница, на заинтересованите лица да направят своите предложения и становища по проект на Правилник за изменение и допълнение на Правилника за организиране дейността на Общински съвет Сърница на следния e-mail адрес: Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. или писмено в деловодството на Общински съвет Сърница, намиращо се в сградата на общинска администрация в гр.Сърница, на адрес ул.”Свобода” №20.
ПРОЕКТ
ЕТИЧЕН КОДЕКС
НА ОБЩИНСКИТЕ СЪВЕТНИЦИ ПРИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТ СЪРНИЦА
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл.1. Настоящият кодекс се приема на основание чл.21, ал.4 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.21, ал.2 от Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Сърница.
Чл.2. Кодексът определя етичните правила на поведение на общинските съветници при Общински съвет – Сърница и има за цел да укрепи общественото доверие, морала и професионализма на съветниците, както и да издигне престижа на всеки общински съветник поотделно и на Общинския съвет като орган на местното самоуправление.
Чл.3. Разпоредбите на Етичния кодекс имат действие по отношение на общинските съветници при Общински съвет Сърница при или по повод осъществяване на функциите им.
Глава втора
ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ
Чл.4. Общинският съветник е представител не само на своите избиратели, а на цялото население в общината.
Чл.5. Общинският съветник е длъжен да:
1.работи и да защитава интересите на Община Сърница и нейните граждани, като поведението му се основава на принципите на почтеност, честност, безпристрастност, прозрачност, отговорност, отчетност, колегиалност и в служба на обществения интерес;
2.изпълнява служебните си задължения при строго спазване на Конституцията на Република България, Закона за местното самоуправление и местната администрация, Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Сърница, законодателството в Република България и Европейския съюз, както и подзаконовата нормативна уредба на Община Сърница;
3.изпълнява функциите си компетентно, обективно и добросъвестно, като се стреми непрекъснато да подобряват работата си в интерес на гражданите;
4.следва поведение, което не накърнява престижа на Община Сърница при изпълнение на задълженията си и работи за постигане на най-рационалното и ефективно изразходване на общинските ресурси;
5.противодейства на корупционни прояви и на други неправомерни действия в Община Сърница, като не допуска да бъде поставен във финансова зависимост или в друга обвързаност от външни лица или организации, които могат да окажат влияние върху изпълненията на неговите правомощия и/или взетите от него решения, в това число и начина на гласуване по време на комисии и заседания;
6.взема самостоятелно решения, без да търси каквато и да е финансова или материална изгода за себе си или за други лица;
7.не допуска осъществяването на действия, които биха довели до наличието на конфликт на интереси;
8.пази в поверителност и не разкрива или разпространява конфиденциална информация за Общински съвет Сърница или Община Сърница, станала му известна при или по повод изпълнението на задълженията му по служба доколкото това не се изисква с нормативен акт.
Чл.6. (1) Общинският съветник трябва да:
1.насърчава и подкрепя всички мерки, които гарантират откритост на неговите правомощия и действия;
2.насърчава открития обмен на идеи и информация при спазване на действащото законодателство;
3.поддържа връзка с избирателите си и да ги информират за дейността и решенията на Общинския съвет.
(2) Общинският съветник не трябва да отправя/изказва грешни или подвеждащи писмени или устни изявления по въпроси от служебен характер, които биха могли да въведат в заблуждение или да създадат невярна представя за дейността и/или работата на Общински съвет Сърница и Община Сърница.
Чл.7. Общинският съветник не може:
1.да използва положението си на съветник в лична изгода;
2.да представлява или защитава интересите на физическо или юридически лице (частни интереси) пред Общинския съвет и неговите комисии, в това число и при осъществяване на гласуванията, освен ако това не е в обществен интерес;
3.да използва общинско имущество в лична изгода.
Чл.8. Общинският съветник няма право да:
1.разкрива информация, която съставлява държавна или служебна тайна и е станала негово достояние във връзка с изпълнение на задълженията му, както и да не разгласява сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите;
2.използва положението си за получаване на специални привилегии, освобождаване от задължения, лични придобивки или избягване на последствията от свои или на другиго незаконни действия;
3.извършва лични услуги, които са несъвместими с безпристрастното изпълнение на неговите задължения или биха навредили на интересите на общността;
4.използва служебното си положение, за да заплашва гражданите или да осъществява психически или физически тормоз върху тях;
5.приема подарък или каквато и да е друга парична и/или имотна облага, която не му се следва, за да извърши или да не извърши действие в качеството си на общински съветник или защото е извършил, или не е извършил такова действие, в случаите когато деянието не е престъпление по Наказателния кодекс.
Чл.9. (1) Общинският съветник, чийто мандат е изтекъл, няма право да:
1.разкрива информация, която съставлява държавна или служебна тайна и е станала негово достояние във връзка с изпълнение на задълженията му, както и да не разгласява сведения, отнасящи се до личния живот и доброто име на гражданите;
2.злоупотребява с информацията, която му е станала известна поради или във връзка с длъжността, която е заемал, или функциите, които е изпълнявал.
(2) Общинският съветник, чийто мандат е изтекъл, е длъжен да пази в поверителност и да не разкрива или разпространява конфиденциална информация за Общински съвет Сърница или Община Сърница, станала му известна при или по повод изпълнението на задълженията му по служба, доколкото това не се изисква с нормативен акт.
(3) Използването на информация, придобита във връзка с изпълнението на служебните задължения на общинския съветник за придобиването на лични облаги, е абсолютно забранено.
Глава трета
ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С ГРАЖДАНИТЕ
И ОБЩЕСТВЕН ДЪЛГ.
КОНФЛИКТ НА ИНТЕРЕСИ
Чл.10. При изпълнение на служебните си задължения общинският съветник се отнася любезно, възпитано и с уважение към всеки гражданин, институция или организация, като зачита правата и достойнството на личността и не допуска каквито и да е прояви на дискриминация, основани на раса, религия, национален произход, пол, физически и психически увреждания или друго основание, както и злоупотреба с предоставените му правомощия.
Чл.11. (1) При упражняване на правомощията си, изискващи собствена преценка, общинските съветници следва да служат на интересите на жителите на Община Сърница, като ги поставят над партиен, частен или личен интерес.
(2) При внасяне на проект за решение общинският съветник следва да включи в обосновката му елементи, които демонстрират неговата справедливост и съответствие с обществения интерес.
(3) При осъществяване на гласуване в комисии или заседания, общинският съветник е длъжен да отстоява своята позиция, позовавайки се на действащото законодателство и факти, подкрепящи становището му. Посланието трябва да бъде сбито, ясно и допълнено с точни аргументи.
(4) Общинският съветник е длъжен да защитава логично и последователно своето предложение, независимо от различната аудитория, пред която излага позицията си.
Чл.12. (1). Общинският съветник не може да участва при вземане на решения на Общинския съвет, които се отнасят до негови имуществени интереси или до интереси на негов съпруг, лице, с което живее във фактическо съпружеско съжителство и роднина по права линия и по съребрена линия до четвърта степен включително, и по сватовство до втора степен включително, както и по въпроси, отнасящи се до интереси на лица, с които се намира в особени отношения, които пораждат основателно съмнение за наличието на пряк или косвен, материален или нематериален интерес.
(2). Ако са налице обстоятелствата по ал.1, общинският съветник е длъжен сам, преди Общинският съвет да започне разискванията, да разкрие наличието на конфликт на интереси и да не участва в разискванията и гласуването на тази точка.
(3). Искане за разкриване на конфликт на интереси може да прави и всеки общински съветник, на който са станали известни обстоятелствата по ал.1.
(4). При възникване на спор за наличие на конфликт на интереси, Общинският съвет може да отложи вземането на решението, като избира анкетна комисия, която да изясни спорните обстоятелства.
Глава четвърта
ЛИЧНО ПОВЕДЕНИЕ И ОТНОШЕНИЕ С КОЛЕГИТЕ
Чл.13. При изпълнение на служебните си задължения и в обществения живот общинският съветник следва поведение, което не уронва престижа на Общински съвет и се държи по начин, съобразен със закона и с етичните норми.
Чл.14. Общинският съветник придобива и управлява личната си собственост и собствеността на семейството си така, че да не поражда съмнения за възползване от служебното си положение.
Чл.15. (1) Отношението на общинския съветник с колегите му се ръководи от принципите на лоялност, уважение и сътрудничество, като ги поставят над партиен, частен или личен интерес. Със своите действия или обществени изявления той не уронва имиджа и професионалната дейност на колегите си.
(1) Недопустимо е отправянето на обиди и дискриминационно отношение между общински съветници.
Чл.16. Председателят на Общински съвет - Сърница трябва да служи за пример на другите общински съветници със своето професионално поведение, отговорност и лоялност.
Чл.17. Възникването на спорове между общински съветници в присъствието на граждани е недопустимо.
Глава пета
НОРМИ НА ПОВЕДЕНИЕ ПО ВРЕМЕ НА ЗАСЕДАНИЕ НА ОБЩИНСКИЯ СЪВЕТ И НЕГОВИТЕ КОМИСИИ
Чл.18. Общинските съветници са длъжни да заемат местата си в залата до определения начален час на заседанието.
Чл.19. Общинският съветник по време на заседание няма право:
1.да прекъсва изказващия се;
2.да отправя лични нападки, оскърбителни думи, жестове или заплахи;
3.на непристойно поведение или на постъпки, които нарушават реда на заседанието.
Чл.20. (1) Председателят на Общинския съвет може да налага на общинските съветници дисциплинарни мерки съобразно Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Сърница
(2) Налагането на дисциплинарни мерки се извършва по реда и условията, предвидени в Правилника за организацията и дейността на Общински съвет Сърница.
Глава шеста
КОНТРОЛ И РАБОТНИ ПРОЦЕДУРИ
Чл.21. Контролът по спазване нормите от настоящия Етичен кодекс и разглеждането на сигнали за неетично поведение, се осъществява от постоянна Етична комисия при общински съвет Сърница.
Чл.22. (1) Етичната комисия се състои от трима членове, измежду които се избира председател, както и от двама резервни членове. При неприсъствие на заседание на председателя, комисията може да избере измежду състава си председател на заседанието с обикновено явно гласуване.
(2) Промени в числеността и персоналния състав на Етичната комисия се правят по реда на Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет, доколкото в настоящия етичен кодекс не е предвидено друго.
(3) Общински съветник няма право да участва в заседание на комисията при разглеждането на сигнали, касаещи него, негови имуществени интереси или интереси на негов съпруг, лице, с което живее във фактическо съпружеско съжителство и роднина по права линия и по съребрена линия до четвърта степен включително, и по сватовство до втора степен включително, както и по въпроси, отнасящи се до интереси на лица, с които се намира в особени отношения, които пораждат основателно съмнение за наличието на пряк или косвен, материален или нематериален интерес.
Чл.23. Мандатът на Етичната комисия е равна на продължителността на мандата на Общинския съвет.
Чл.24. (1) Всички жалби и сигнали за предполагаеми нарушения на разпоредбите на настоящия Етичен кодекс трябва да бъдат подадени до Етичната комисия в писмена форма.
(2) Жалбите и сигналите по ал.1 трябва задължително да бъдат подписани от подателя. Анонимни жалби и сигнали не се разглеждат от комисията.
(3) Етичната комисия е длъжна при работата си да спазва Закона за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.
Чл.25. (1) Етичната комисия проучва и проверява всички сигнали и жалби за нарушения на този Кодекс, които отговарят на изискванията посочени в чл.24, ал.1 и ал.2 , в срок не по-късно от 14 дни след тяхното постъпване.
(2) В случаите, когато Етичната комисия стигне до заключение, че съдържащите се в сигнала или жалбата оплаквания са неоснователни, прекратява веднага проверката, като изготвя мотивирано писмено заключение до подателя им и до общинския съветник, срещу когото са били насочени.
(3) Когато Етичната комисия констатира нарушение на настоящия Етичен кодекс, предоставя възможност на общинския съветник, срещу когото са били насочени жалбата или сигнала, да отговори на оплакванията и да се защити, след което подготвя мотивирано писмено заключение.
(4) Заключението по ал.2 се предоставя на Председателя на Общинския съвет.
(5) В случаите, когато Етичната комисия установи, че е нарушен настоящия Етичен кодекс, предлага на Общинския съвет да наложи на извършителя санкция от изброените в чл.26.
Чл.26. (1) При констатирано нарушение на Етичния кодекс с изключение на констатирано нарушение, касаещо конфликт на интереси, Общинския съвет по предложение на комисията налага на общинските съветници следните санкции:
1.забележка;
2.предупреждение да се преустанови нарушението;
3.публично порицание.
(2) При констатиране на нарушение на Закона за противодействие на корупцията, проверката се прекратява и всички материали се изпращат на Комисията за противодействие на корупцията.
Чл.27. (1) Решението за налагане, на която и да е от санкциите по чл.26, се приема от Общинския съвет по доклад на Етичната комисия с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, след предоставянето на убедителни доказателства, че е налице нарушение на Етичния кодекс.
(2) Ако Комисията прецени, че произнасянето по сигнала или жалбата е извън нейните правомощия, или че извършеното осъществява състава на престъпление или административно нарушение, предлага на Общинския съвет да бъде прекратена проверката и да се изпратят всички материали до съответните компетентни органи.
Чл.28. Два пъти годишно Етичната комисия прави отчет за броя на подадените сигнали за неетично поведение, за конфликт на интереси и за корупция на общински съветници и други нарушения на Етичния кодекс на общинските съветници, както и за предприетите действия по тях. Информацията се оповестява публично на интернет страницата на съответния общински съвет след разглеждането на отчета на Председателя на Общински съвет - Сърница.
Чл.29. Влезлите в сила актове на съответните компетентни органи, с които се установяват нарушения на Етичния кодекс на общинските съветници, несъвместимост, конфликт на интереси или корупция на общински съветници, се оповестяват публично на интернет страницата на съответния общински съвет при спазване на нормативните изисквания за защита на личните данни.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1.По смисъла на този Етичен кодекс:
1. „конфликт на интереси“ са понятията и определенията, посочени в Закона за противодействие на корупцията
2. ,,конфиденциална информация“ включва, без да се ограничава до: всякаква финансова, търговска, техническа или друга информация, анализи, съставени материали, изследвания, документи или други материали, свързани с управлението или дейността на Община Сърница, от каквото и да е естество или в каквато и да е форма, включително, финансови и оперативни резултати, пазари, настоящи или потенциални клиенти, собственост, методи на работа, персонал, договори, ангажименти, правни въпроси или стратегии, продукти, процеси, свързани с документация, чертежи, спецификации, диаграми, планове, уведомления, данни, образци, модели, мостри, софтуер, софтуерни приложения, компютърни устройства или други материали или записи или друга информация, независимо дали в писмен или устен вид, или съдържаща се на компютърен диск или друго устройство, която изрично с нормативен акт не е определена да бъде обществена.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§1. В срок от 1 месец от влизането в сила на настоящия Етичен кодекс, а при полагането на клетва от нов съветник – в 1-месечен срок от клетвата, всеки общински съветник е длъжен да подпише декларация, че е запознат с всички клаузи на настоящия Етичен кодекс и има волята да ги следва.
§2. При противоречие на настоящия кодекс с друг нормативен акт на Общински съвет Сърница, се прилага настоящия Етичен кодекс.
§3. Настоящият Етичен кодекс е приет от Общински съвет – Сърница с Решение №… по Протокол № ... /….2025 г. и влиза в сила от 01.11.2025г.